De interesses, nieuwsgierigheid en obsessies van de artistieke bezielers, Jo Roets en Peter De Bie, vormen het uitgangspunt van het artistieke beleid. Met hun persoonlijke fascinaties en gedeelde verwondering zijn ze de spil van Laika. In overleg zetten ze de grote lijnen van Laika uit, ze reiken elkaar thema’s aan, onderzoeken die samen en werken vanuit hun eigen invalshoek aan eigen of gezamenlijke projecten.
Jo Roets en Peter De Bie werken ook in wisselende verbanden samen. Zo onderzoekt Peter De Bie de mogelijke zintuiglijke betrokkenheid bij de voorstelling of maakt de scenografie. Jo Roets werkt vanuit de tekst en regisseert de acteurs.
Vanuit een betrokkenheid en bezorgdheid over het stedelijke leefklimaat hecht Laika belang aan het occasioneel opzetten van buurt- en stadsprojecten. Met Hotel Ideal (2001 en 2003), Droom de stad (2006) en Blok-Bloc (2009, 2011 en 2013) doorbreekt het gezelschap de veilige muren van het theater en toont het zijn nieuwsgierigheid naar de stad als biotoop.
De producties van Laika trekken een zeer gevarieerd publiek, waarbij ‘gevarieerd’ verschillende ladingen dekt. Niet alleen jong én oud, maar ook theatervreemd publiek, mensen uit de buurt, aangetrokken door de specifieke inhoud van een project.
Laika ontstond in 1991 als professioneel theatergezelschap voor kinderen, jongeren en volwassenen onder de naam Blauw Vier. Inmiddels heeft Laika een stevige reputatie in het buitenland verworven. Producties als Een dame in de kast, Cyrano, PEEP&EAT, Undeuxdouce, Peer, Hotel Tomilho, Floris en Blancefloer, de kamishibai, Patatboem, Sensazione, Soepkinders, Geloof me!, Me gusta, Cucinema en Opera Buffa reizen de wereld rond.
Laika werkt intens samen met Le Channel (Calais), Le Volcan (Le Havre), Le Manège (Reims), Les Grandes Tables de la Friche (Marseille), Theaterfestival Boulevard ('s Hertogenbosch), Cultura Nova (Heerlen) en verschillende culturele hoofdsteden (Rotterdam 2001, Brugge 2002, Lille 2004, Linz 2009, Marseille 2013).
JO ROETS is, naast regisseur en auteur, artistiek leider en bindende kracht van het gezelschap. Hij studeerde aan de toneelacademie Maastricht en werkt sinds 1989 als acteur, schrijver en regisseur. Het plezier om grote en kleine verhalen te vertellen op het toneel is zijn drijfveer. Grote teksten uit het wereldrepertoire – zoals het werk van Rostand, Dostojevski, Shakespeare – eigent hij zich toe en brengt hij terug tot hun essentie. Zijn bewerkingen van klassiekers krijgen veel waardering omwille van hun krachtige helderheid en beeldtaal. Maar ook hedendaagse auteurs als Filip Vanluchene, Gerda Dendooven, Bart Moeyaert, Judith Herzberg, Jean-Michel Räber en Angela Carter komen de laatste jaren aan bod. Zijn werk wordt vaak genomineerd voor diverse prijzen en festivals. De teksten van Roets worden in het buitenland regelmatig opnieuw gespeeld door andere gezelschappen.
PETER DE BIE werkte aanvankelijk als zakelijk leider voor Blauw Vier, maar legde vanaf 1998 de basis voor zintuiglijke projecten en is binnen Laika een maker die alle zintuigen bespeelt. Hij wil telkens opnieuw zijn publiek losweken uit geijkte theaterconventies en heel direct aanspreken. Vanuit een doorgedreven vormonderzoek creëert hij totaalomgevingen die toeschouwers nooit onberoerd laten. Daartoe doet hij vaak beroep op artiesten die men niet direct in het theater verwacht: koks, beeldende kunstenaars, muzikanten, circusartiesten, … Geur, smaak en tast zijn even belangrijk als oog en oor. Het unieke karakter van zijn werk zorgt voor een grote internationale interesse.
04/11/2014
Ons Erfdeel 2014/4
04/2003
Pigment, tendensen in het Vlaamse Podiumlandschap
09/2002
Het Theaterfestival 2002
09/2001
Het Theaterfestival 2001