Laika houdt van zinnen. Met een grote liefde voor mooie teksten en ijzersterke verhalen wordt klassiek repertoire en wereldliteratuur met een actuele twist op de scène gezet.
Laika houdt van de vijf zintuigen en is een leerling-tovenaar, schepper van onvergetelijke beelden en waanzinnige gerechten. Laika kookt ter ere van deze planeet. Vis-zonder-vis en vlees-zonder-vlees. Gezaaide tuinkers op eetbare tafels, een aperitief in een reageerbuisje, soep uit een gieter. Laika is lekker. En altijd licht verteerbaar dankzij humor en spelplezier.
Laika herschept de wereld zinnebeeldend via een poëtische, woordeloze, fysieke of muzikale taal.
Laika kijkt graag over de muren van de theaterzaal: theater in de klas, in een bos, op een plein, in een leegstaand pand. Grensverleggend op vlak van publieksinteractie. Spitsvondig en verrassend in zijn scenografieën.
Laika is genereus. Het maakt theater dat de leeftijds-, taal- en culturele grenzen slecht. Waarin de leefwerelden van kinderen, jongeren en volwassenen elkaar raken.
> Lees meerLaika zag het licht in 2001. Maar eigenlijk bestaat het al veel langer. Het groeide uit Blauw Vier, dat werd opgericht in een tijd dat het jeugdtheater in Vlaanderen onontgonnen terrein was. Onder meer onder impuls van deze pionier kon het theater voor een jong publiek groeien en zijn grenzen openbreken. Laika stuwde dit genre mee tot grote hoogtes.
Laika is en blijft een open en dynamisch huis. Vernieuwing, verruiming en verjonging van de artistieke kern is een voorwaarde voor artistieke relevantie. Sinds 2023 is de artistieke kern uitgebreid:
JO ROETS (°1961) studeerde aan de Toneelacademie Maastricht en werkt sinds 1989 als acteur, schrijver en regisseur. Met Greet Vissers richtte hij, binnen Theater FroeFroe, het gezelschap Blauw Vier op. Sinds 2001 is hij, samen met Peter De Bie, artistiek leider en verbindende kracht van Laika. Beiden werken intensief samen aan het theater der zinnen. Het plezier om grote en kleine verhalen te vertellen op het toneel is Roets' drijfveer. Grote teksten uit het wereldrepertoire, zoals het werk van Rostand, Dostojevski en Shakespeare, eigent hij zich toe en brengt hij terug tot hun essentie. Zijn bewerkingen van klassiekers krijgen veel waardering omwille van hun krachtige helderheid en beeldtaal. Maar hij brengt ook hedendaagse auteurs als Filip Vanluchene, Gerda Dendooven, Bart Moeyaert, Judith Herzberg, David Grossman, Erik Vlaminck, Rachida Lamrabet, Dimitri Verhulst, Freek Mariën, Michael Bijnens, Fikry El Azzouzi en Benny Lindelauf op de planken. Vanuit een bezorgdheid voor het stedelijk leefklimaat zet Jo binnen Laika participatieve stadsprojecten op als Hotel Ideal en BLOK-BLOC.
Zijn werk kreeg nominaties voor onder meer de Henriette Hustinx-, Hans Snoek, Signaal-, Océ Podium- en Toneelschrijfprijs. Cantecleir won de Veronicaprijs. De Karamazovs en De binnenkamer van Binta werden geselecteerd voor Het Theaterfestival.
Gezelschappen in o.a. Duitsland, Frankrijk, Portugal, Oostenrijk, Zwitserland en de Verenigde Staten voeren zijn teksten op. Hij regisseerde internationale coproducties in Seattle (US), Rotterdam (NL), Lissabon (PT), Modena (IT) en Dresden (DE).
Hij is hoofddocent aan de Toneelacademie Maastricht en coördinator van de opleiding tot docent en regisseur.
PETER DE BIE (°1967) studeerde sociaal-cultureel werk in Gent en werkte vervolgens 5 jaar voor het toenmalige Vlaams Theater Instituut. Hij startte als zakelijk leider voor Blauw Vier, haalde tussendoor een koksdiploma, en legt er vanaf 1998 de basis voor zijn zintuiglijke projecten waarin hij op onnavolgbare wijze gastronomie aan theater koppelt. In 2001 transformeert Blauw Vier naar Laika, en vormen Peter De Bie en Jo Roets de artistieke leiding. Ze werken sindsdien vaak in wisselende verbanden samen. Naast een culinair-zintuiglijk kunstenaar die projecten initieert en mee creëert, doet hij vaak de scenografie van Laika-producties.
Hij was de drijvende culinaire kracht achter PEEP&EAT, COUPe ROYALe, Patatboem, Hotel Tomilho, Sensazione, Me gusta, Cucinema, Opera Buffa, Aromagic, Piknik Horrifik, Pentamerone, CANTINA en Aventuras. Deze projecten zijn moeilijk in één categorie onder te brengen. Geur, smaak en tast zijn even belangrijk als oog en oor. Peters kookkunst staat bol van de experimenten, met onverwachte kleurencombinaties en verrassende ingrediënten en recipiënten. Hij breekt telkens weer met geijkte theaterconventies. Compositie en opstelling van het publiek zijn sleutelfactoren. Vanuit een doorgedreven vormonderzoek creëert hij verrassende totaalomgevingen die het publiek direct aanspreken. Daartoe doet hij vaak beroep op een schare zeer diverse artiesten zoals koks, beeldende kunstenaars, muzikanten, circusartiesten, … Zijn repertoire is een ode aan de ‘convivialiteit’ en verwijst terug naar een ver verleden toen theater een belangrijk sociaal gebeuren was waarbij werd gepraat, gelachen, vergeten en gedronken.
In de afgelopen 25 jaar bouwde hij een stevige (inter)nationale reputatie op. Hij bedacht en realiseerde het culinaire luik van theatervoorstellingen en evenementen voor gezelschappen en festivals in heel Europa – al of niet in coproductie met Laika. Zo werkt hij samen met samen met gerenommeerde huizen en festivals als KunstenFestivaldesArts (BE), Theaterfestival Boulevard in ’s Hertogenbosch (NL), Cultura Nova Festival in Heerlen (NL), Le Channel, Scène nationale de Calais (FR), Le Volcan Scène nationale du Havre (FR), Scène nationale 61 Alençon (FR), Galia Théâtre in Saintes (FR), Centro Cultural de Belém in Lissabon (PT), Lavrar o Mar in Aljezur (PT), Teatro Viriato in Viseu (PT), Percursos in Lissabon (PT), Prado in Lissabon (PT), Emilia Romagna Teatro Fondazione in Modena (IT), Marseille, Cultural Capital 2013 (FR), Bergen, Cultural Capital 2015 (BE), Valletta, Cultural Capital 2018 (MT), …
Hij begeleidde theatermaker Sien Vanmaele bij haar eerste volavond-foodperformance ZEEMAAL (2022), die ze onder de vleugels van Laika maakte. Momenteel reist en kookt Peter nog steeds met en in zijn creatie BALSAM (2020), een zinnenprikkelend en alchemistisch concert in samenwerking met muziekensemble Zefiro Torna.
SIEN VANMAELE (°1990) behaalde een bachelor Taal- en Letterkunde aan de VUB, voor ze in 2016 aan de Toneelacademie Maastricht als actrice afstudeerde. Ze zette haar eerste stappen in het theater met groepsvoorstellingen bij fABULEUS en diverse projecten bij Villanella. Tijdens haar opleiding liep ze tevens (regie)stage bij het KIP, The National Theatre of Scotland en KVS.
Deze ervaringen kwamen haar goed van pas in de ontwikkeling van haar solowerk, dat de kleine tragedies van het dagelijkse leven blootlegt. Op een ontwapenende en kwetsbare wijze tracht zij steeds de vinger op de zere plek te leggen. De pijn die Sien in haar voorstellingen onderzoekt en die als een rode draad doorheen haar werk loopt, is er een die we allemaal herkennen: een gebroken hart, nijpend gemis of onzekerheid over de toekomst. Zij benadert deze vragen steeds op een andere manier: als videoperformances, in de bonkende en poëtische punkopera Hopeshewasworthit of door middel van food performances.
Deze food performances vormen voor Sien een nieuw medium om zich uit te drukken. Ze tilt de zintuiglijke ervaring van het theater naar een hoger plan en maakt de troostende kracht van eten fysiek. Er is niets zo zalvend als een met liefde bereide maaltijd. In haar eerste food performance Vogelnestjes in madeirasaus vraagt ze zich af hoe milieubewust en ethisch de ingrediënten in onze dagelijkse maaltijd zijn; zij nodigt haar publiek uit om samen een ‘bewuste’ maaltijd te koken. Met haar afstudeervoorstelling Spijs voor liefde zet ze haar onderzoek naar theater en voeding voort. Hier poogt ze een gebroken hart te genezen op culinaire wijze. In Witlof from Syria (2017), gecoacht door Peter De Bie vanuit Laika, zoekt ze via koken naar verbinding met mensen van een andere cultuur. In 2019 gaat ze undercover en maakt ze I lost my mom at the supermarket, waarbij ze in de voetsporen treedt van haar moeder die in de Aldi werkt.
Binnen Laika creëert Sien diverse Kookworkshops ter voorbereiding op het einde van de wereld (2021), die zowel online als live plaatsvonden. ZEEMAAL (2022) is het eerste deel van een trilogie over de zorg voor de wereld van morgen. In 2023 volgde het tweede deel, LANDMAAL, later nog LUCHTMAAL. Sien streeft ernaar om in en door haar voorstellingen een raampje in haar eigen hoofd te openen via diepgaand onderzoek; ook tracht ze steeds haar publiek troost te bieden - in de vorm van een krieltje met zeemansboter, een schepje rijstepap of een brokje tekst.
Vanaf januari ’23 maakt Sien deel uit van het vaste artistieke team van Laika, samen met Aminata Demba, Michai Geyzen, Jo Roets en Peter De Bie.
Meer info op www.sienvanmaele.com
AMINATA DEMBA (°1987) is een Belgisch-Malinese actrice en presentatrice. Ze was de voorbije jaren te zien in de theatervoorstellingen Dis-moi wie ik ben (ARSENAAL/ LAZARUS/ GEN2020 en KVS), Marieke Marieke (Het Zuidelijk Toneel), De moed om te doden (Toneelhuis), Futur Simple (DE MAAN), Konijn met pruimen (Laika), Iemand moet het doen (Lazarus/Robin Rooze), Familie Grrr (hetpaleis/ De Nwe Tijd) en Tortot (Laika & Theater FroeFroe). In 2017 maakte ze samen met regisseur Leslie Verbeeck de documentaire Pelikaanstraat 20 waarin ze het thema migratie vanuit verschillende invalshoeken onderzocht. Deze documentaire werd uitgezonden op Canvas. In 2019 en 2020 speelde ze mee in de NTGent-voorstelling Black, deel 1 van de trilogie The Sorrows of Belgium van Luk Perceval en Race (ARSENAAL), in een regie van Johan Dehollander en Aurelie Di Marino.
Daarnaast speelde ze ook verschillende gastrollen in televisieseries als Bergica (Adil El Arbi en Bilall Fallah), Gent West II (Bart Van Dael), De Twaalf (Wouter Bouvijn), Zie mij graag (Toon Slembrouck) en De Zonen van Van As (Thomas De Cock).
Naast spelen maakt Aminata ook zelf voorstellingen. Zo kwam in 2020 i.s.m Laika de voorstelling De binnenkamer van Binta tot leven, een tekst geschreven door Hanneke Paauwe. In 2021 creëerde ze samen met actrice Aicha Cissé en regisseuse Frédérique Lecompte de voorstelling C.A.T.C.H (KVS). In 2023 maakte ze BAZAR (Laika) en Feed Me Please (Bronks/Theater Antigone). In 2025 gaat ze met de muzikale vertelvoorstelling Amadou (Laika) in première op het Krokusfestival in Hasselt.
Vanaf januari ’23 maakt ze samen met Michai Geyzen, Sien Vanmaele, Jo Roets en Peter De Bie deel uit van het vaste artistiek team van Laika.
MICHAI GEYZEN (°1983) studeerde in 2012 af aan de toneelacademie van Maastricht als drama- docent/regisseur en in 2016 als Master of Arts. Hij maakte/regisseerde in 2014 de voorstelling Über-Ich met de steun van Laika en i.s.m. de Warande, Turnhout. Deze voorstelling won de MU-ZEE-UM jeugdjury prijs op Theater aan Zee 2015. In 2017 ging Michai wederom aan de slag als maker bij Laika, waar hij De passant maakte. Deze voorstelling ging in première op het Krokusfestival te Hasselt en toerde uitgebreid internationaal (Duitsland, Portugal, Noorwegen, Zweden, Zuid-Korea, …). In 2022 zag de voorstelling Vuur/toren (Laika & hetpaleis) het levenslicht. Ook deze voorstelling kende zowel nationaal als internationaal lange speelreeksen. In april 2024 maakte hij Superheroes Letzte Slacht, een coproductie van Laika en het Duitse Schauburg München, dat geprikkeld is door het visuele en energieke werk van Geyzen. In het najaar van 2024 maakte hij met een kersverse cast een nieuwe versie, HEROES, op basis van het Duitse origineel.
Als speler was Michai te zien in En we stierven nog lang en gelukkig (Sermoen), Hendrik (Studio Gebroed/Theaterfestival Boulevard), Romeo en Julia (Hans van de Boom), Fight Night (Ontroerend Goed) en Hiatus (Unusual Symptoms/Helder Seabra) bij Stadstheater Bremen. Sinds 2019 is hij als kunstenaar verbonden aan de Universiteit van Maastricht (UCM) waar hij jaarlijks studenten begeleidt in hun Artistic Research rondom de vraag 'wat is een thuis?'. Daarnaast heeft Michai, samen met Stijn Van de Wiel, zijn eigen theatergezelschap De Mannschaft waar hij sinds 2015 voorstellingen maakt zoals Timothy, Liv, Dethleff, John&Jane, Melissa, Poupehan en Jordy.
Vanaf januari ’23 maakt hij deel uit van het vaste artistieke team van Laika, samen met Aminata Demba, Sien Vanmaele, Jo Roets en Peter De Bie. Michai’s werk bij Laika kenmerkt zich als woordeloos, fysiek en strak geritmeerd theater waarin livemuziek een cruciale rol speelt.
Laika is vakmanschap en experiment. Is inspiratie, bevlogenheid, engagement tot de planeet, de maatschappij en de medemens.
Laika is een hecht collectief, waar graag wordt gewerkt en liefst samen met anderen. Over alle disciplines heen. Dromers en doeners; voeten op de grond, hoofd in de wolken. Laika is klein maar groots.
Laika staat midden in de wereld, zet dingen in gang die mensen met elkaar verbinden. Heeft een hart voor de stad en al haar inwoners en gaat graag met hen in dialoog. Is nieuwsgierig naar wat er in de samenleving leeft. Houdt diversiteit hoog in het vaandel, niet alleen in de zaal, maar ook op het podium - niet alleen in woorden maar ook in daden. Vanuit deze sociale betrokkenheid hecht Laika belang aan buurt- en stadsprojecten als Hotel Ideal, droom de stad, en het festival BLOK-BLOC. Laika heeft een missie, en die heet maatschappij.
Laika is gekend van Seattle tot Seoul, en de lieveling van een aantal internationale theaterpodia. Een internationale spreiding en werking zorgt voor een grotere draagkracht, ook artistiek. Trouwe partners zijn Le Channel (Calais), Le Volcan (Le Havre), Theaterfestival Boulevard ('s-Hertogenbosch), Cultura Nova (Heerlen), tjg. theater junge generation (Dresden), Schauburg München, Prado (Lissabon), Blauwe Kei, Theater aan de Noordkade (Veghel) en verschillende culturele hoofdsteden (Rotterdam 2001, Brugge 2002, Lille 2004, Linz 2009, Marseille 2013, Valletta 2018).