...ook Aminata Demba speelde met De binnenkamer van Binta (9+, Laika) een oersterke solo. Demba zette haar eigen ervaring en netwerk in om een universele voorstelling te maken die ons een mooie inkijk geeft in het denken en doen van een kind in een tehuis. Dat is geen licht thema, maar door Demba’s energieke spel, de sterke tekst en de verrassende deurtjes en kiertjes in het decor resulteert het in een frisse en wervelende vertelling.
Met De binnenkamer van Binta maakt Aminata Demba onder de vleugels van Laika haar eerste voorstelling voor een jong publiek (9+). Het resultaat getuigt van een grote maturiteit. Ze sprokkelde verhalen over kinderen en begeleiders in kindertehuizen, onder meer op de plek waar ze als kind zelf een tijdje verbleef. Maar autobiografisch of therapeutisch theater wordt het nooit: Demba zette haar eigen ervaring en netwerk in om een universele voorstelling te maken die ons een mooie inkijk geeft in het denken en doen van een kind in een tehuis.
Als actrice staat ze alleen op scène, vergezeld door muzikant Sam Gysel. Stoer en extravert spel wisselt ze knap af met meer ingetogen en kwetsbare momenten. Samen geeft dat jeugdtheater dat bijzonder gesmaakt wordt door de kinderen in de zaal, maar waarvan de rijke thematiek en de zeer frisse vorm tegelijk ook de (groot)ouders weten te bekoren. Met dank ook aan de sterke tekst van Hanneke Paauwe en de spannende vormgeving, goed voor heel wat verrassingen achter schuifjes en kastjes. Studio Kuurjeus ontwierp een decor dat voor en na de voorstelling ook bezocht kan worden als installatie.
Laika staat al jaren bekend om zijn zintuiglijke voorstellingen, en die tools zet Demba ook in om haar verhaal te vertellen. Via geuren en beelden haalt haar personage bitterzoete herinneringen op aan de tijd waarin haar moeder wel nog voor haar kon zorgen. Deprimerend wordt de voorstelling echter nooit: ondanks het zware thema houdt Demba de toon verrassend vrolijk. Je ziet de ongebreidelde fantasie en levenslust van een negenjarig meisje dat zich niet laat kisten door de afwezigheid van de moederfiguur, maar haar wel mist. Het verdriet krijgt een plaats in het stuk, dat toch vooral een ode is aan de veerkracht.
Dat alles maakt van De binnenkamer van Binta een wervelende vertelling, die vrij klassiek is opgebouwd maar door haar verrassende wendingen toch steeds blijft boeien. Je lacht je bij momenten een kriek, maar nooit wordt het vrijblijvend: het stuk gaat over een wezenlijke en onderbelichte problematiek, die we nog niet eerder met zoveel nuances op het podium te zien kregen. Voor Demba is het een geslaagde stap als maker van haar eerste volwaardige voorstelling voor kinderen, na een recent opgemerkt parcours als actrice in het avondcircuit en haar eerdere succesvolle productie Dis moi wie ik ben (samen met Aïcha Cissé) voor 12+