[De avant-première] Misdaad en straf
06/03/2014 - Els Van Steenberghe - Knack Focus

Muziek! Greet Vissers en Jo Roets werken aan een kleurrijke muziektheaterversie van Dostojevski's Misdaad en straf, over de verarmde student Raskolnikov die ene roofmoord pleegt.
GREET VISSERS: Raskolnikov ziet in zijn stad hoe individuen almaar machtelozer worden tegenover grote systemen die de bevolking verarmen. Raskolnikov besluit een moort te plegen omdat hij ervan overtuigd is dat een slechte daad voor veel goeds zal zorgen in de samenleving. Dit verhaal uit 1866 is nu nog actueel. Denk aan de waanideeën van Hans Van Themsche of Anders Breivik.
En hoe steek je daar muziek in?
JO ROETS: David Bovée en Anton Van Haver componeerden een soundscape op basis van Russische klassieke muziek. Die stuurt de sfeer van deze psychologische thriller over de oorzaken en gevolgen van armoede. Niet wie de moord pleegt maar waarom is de kernvraag. Een deel van onze acteurs komt uit alle windstreken. Zij zagen veel ellende voor ze hier een leven konden opbouwen. Zij weten waarover ze spreken.
En ze spreken in hun moedertaal?
VISSERS: Niet noodzakelijk. We kozen voor al die talen in het stuk - Russisch, Turks, Nederlands, Frans en Engels - omdat we theater maken over een hedendaagse stad waarin allerlei culturen samenleven. Net als onze spelers moeten de stedelingen elkaar vinden en begrijpen met behulp van dingen die de taal overstijgen. Muziek, bijvoorbeeld.
ROETS: Of de liefde. Want Misdaad en straf is ook een prachtig liefdesverhaal.

Recensies
09/04/2014
e-tcetera.be
08/03/2014
De Standaard
07/03/2014
Gazet Van Antwerpen