De jonge student Raskolnikov heeft het geld niet om zijn kamer te betalen. Hij voelt zich machteloos ten overstaan van de onrechtvaardige realiteit die hem omringt. Wat moet hij doen om die onmacht het hoofd te bieden? Hoe te leven in een wereld waarin armoede en ellende het lot is van het gros van de mensen? Hij graaft en analyseert, piekert zich suf.
Zijn antwoord is rationeel en radicaal. Zo radicaal dat hij de grond onder de voeten kwijtraakt. Hij waant zichzelf een Übermensch, bedenker van grote theorieën. Een man met een plan, verheven boven alle anderen. Maar het leven zelf doet hem uiteindelijk de das om: hij verliest zijn eigen menselijkheid en wordt een moordenaar.
Verteerd door schuldgevoelens overweegt hij even om zich aan te geven. Maar dat doet hij niet. In de overtuiging dat hij de perfecte misdaad heeft gepleegd en onkwetsbaar is, daagt hij inspecteur Porfiri uit om de moordenaar te zoeken. Tussen beide mannen ontwikkelt zich een vreemd duel: een mentale krachtmeting om de slimste te zijn, want ze zijn aan elkaar gewaagd. Langzaam maar zeker raakt Raskolnikov verstrikt in zijn eigen netten…
Het is Sonja die hem uiteindelijk een les in nederigheid leert. Ze zet hem weer met zijn voeten op de grond. Ze leert hem dat het leven ook onrechtvaardigheid met zich meebrengt. En dat je dit als mens te aanvaarden hebt.
De stad is de broeierige setting voor het verhaal. De klanken, de geuren, het gewemel van mensen op straat, het arsenaal van personages die de revue passeren…Een verhaal dat zich afspeelt in een ‘doolhofdecor’ en dat wordt ondersteund door een ruige, op de Russische symfonieën geïnspireerde muziekscore.
Misdaad en straf is een schitterende mengeling van een spannende intrige, psychologische analyse en grote ethische vragen. In 2011 bewerkten Jo Roets en Greet Vissers samen Shakespeares Othello, een voorstelling die enorm gesmaakt werd door het jonge publiek. Voor deze productie gaan ze opnieuw samen aan de slag.