Fere is half vrouw, half vogel. Tenminste, dat doet ze iedereen geloven. Avond na avond betovert ze het circuspubliek met haar capriolen. Zij weet zelfs de sceptische en rationele journalist Walser in haar netten te strikken: ook hij gaat haast geloven dat haar vleugels echt zijn. Gebiologeerd zal hij Fere en haar circusbende volgen tot in het verre Rusland en met hen stranden in het barre Siberië.
Circusnachten troont ons mee naar een wereld van sensatie en schijn, van succes en eenzaamheid. Het circus is een vrijplaats waar ‘freaks’ schitteren en veilig zijn voor de buitenwereld en de meedogenloze wetten van de normaliteit. In Angela Carters zintuiglijk en extravagant universum is niets wat het lijkt. Halfslachtige wezens nemen ons bij de hand en strooien ons glamour en glitter in de ogen. De waarheid krijgt vleugels, tilt ons tot ongekende hoogten tot de spots plots doven en we als bij omgekeerde toverslag neerkomen… op een zacht bed van liefde.
Met Circusnachten laten Peter De Bie, Jo Roets en Bart Van den Eynde zich inspireren door de belangrijkste roman van Angela Carter. Carter (1940-'92) is één van de parels van de Britse literatuur. Haar kortverhalen, romans, theaterstukken en journalistiek werk reflecteren het culturele klimaat van Groot-Britannië en het ‘vaste land’ van de jaren tachtig. Met haar fantasie ging ze compleet tegen de nuchterheid en de ratio van de toenmalige maatschappelijke crisis in. Wie aan Carter denkt, denkt aan ongebreidelde verbeelding en de moed om de logica te ondermijnen. Terecht wordt haar magisch realisme vergeleken met dat van Salman Rushdie en Gabriel Garcia Marquez. Ze creëert sprookjesachtige, mythische figuren, die zich bewegen op de grens tussen schijn en werkelijkheid. Typisch voor Carter is de manier waarop ze de realiteit binnenhaalt; met een opvallend moedige directheid en zonder gêne beschrijft ze de donkere en zelfs lelijke kant van de mensheid. Circusnachten verscheen voor het eerst in 1984 met als originele titel Nights at the Circus.
Circusnachten toert hartje winter als locatievoorstelling in een speciaal ontworpen foortheater. De toeschouwers zijn als voyeurs in de coulissen bevoorrechte getuigen van een betoverend universum.