All That is Wrong: innemende en dynamische krijtmonoloog
20/12/2012 - Magali Degrande - Gazet van Antwerpen

Gent - ‘All that is wrong’ van Ontroerend Goed, het laatste deel van de trilogie over ‘opgroeien’ waar ook ‘Pubers bestaan niet’ en ‘Teenage Riot’ deel van uitmaakten, ging gisteren in thuisstad Gent in première. Dit derde en laatste luik moest, meer dan de vorige twee, de stap naar volwassenheid uitbeelden, de spreekwoordelijke tweesprong waar de keuzes voor de rest van het leven moeten worden gemaakt.

Het publiek hoeft echter de vorige stukken en fases van het puberschap niet noodzakelijk gezien te hebben om iets aan deze voorstelling te hebben. Dat ze met een schone lei beginnen, kan je hier zelfs heel letterlijk nemen. Aan het begin van de voorstelling is alles nog onbeschreven. Tot Koba Ryckewaert, de 18-jarige actrice die ook een rol had in ‘Pubers’ en in ‘Teenage Riot’ een krijtje ter hand neemt en eerst twijfelend, later gejaagd, een hele theatervloer vol schrijft met alles wat in haar hoofd opkomt.
Dingen die verkeerd gaan in de wereld, maar waar ze niets aan kan doen. Fris en vernieuwend, deze variatie op de klassieke monoloog. En dankzij een knappe regie (een pluim voor Alexander Devriendt) wordt het nooit eentonig. Zo wordt het ritme van het schrijven af en toe opgedreven door de muziek en zelfs door een Amerikaans radiogesprek over geldopportuniteiten.
Eenvoudig, maar innemend is het om te zien hoe Ryckewaert zich als individu plaatst in het grotere geheel. Ze begint met biografische basisinfo: ze is een mager, Belgisch meisje van 18 en de jongens van haar leeftijd blijken niet voor haar te vallen. Maar al snel deint die persoonlijke problematiek uit naar de Belgische politiek en uiteindelijk ook naar de grotere wereldproblemen. Het stijgt haar uiteindelijk zo ver boven het hoofd dat ze haar krijtje in twee breekt en haar ‘helpende hand’ Zach Hatch ook een stem geeft. Een prachtige scène.

‘All that is wrong’ is een voorstelling die nooit af is. Nu vonden Pussy Riot en de ‘shooting’ in Newtown een plaats op scène. Over twee weken staan er misschien andere nieuwsfeiten voor te dringen. Dit gegeven zorgt voor dynamiek en maakt het publiek bewust van de drang waarmee sommige zaken verteld moeten worden. Maar bovenal tonen Ontroerend Goed en Laika hoe zwaar ze kunnen wegen op de frêle schouders van een onzekere, maar geëngageerde jongvolwassene.